Artículo: “Túnez, postales de un país tranquilo”http://www.elinconformistadigital.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1829

Dones rurals a Tunísia

Seguint l’exemple de Tunísia, -país àrab amb una de les legislacions més avançades pel que fa els drets de les dones-, aquest documental té com a objectiu trencar la visió tòpica que tenim de la dona als països musulmans. En concret a través de la seva complexa situació social en l’àmbit rural, víctimes de la societat patriarcal i alhora potents agents de desenvolupament. El tema eix és la tensió que viuen les dones entre la voluntat d’emancipació i el pes de la tradició.


La legislació tunisiana -a través del Codi de Família dins la Constitució- té mesures com l’abolició de la poligàmia, la igualtat de drets davant el divorci o el respecte mutu davant el matrimoni (és a dir la no-submissió de la dona a l’home). Aquest fet ha permès que les dones siguin reconegudes dins les estructures polítiques, tinguin accés als mitjans de producció i en l’economia, i, sobretot, estiguin representades en un fort moviment associatiu si bé aquesta circumstància només s’esdevé, i amb dificultats, en els mitjans urbans.


En la vida rural, però, els costums patriarcals i de predomini de l’home estan molt arrelats i lluny de la llei. Tot i que el context tunisià permet que algunes dones puguin aprofitar el marc legal per a emancipar-se i per a generar en aquest estat un desenvolupament major que els homes, la majoria d’aquests estan estancats en còmodes hàbits patriarcals que frenen la possibilitat de ser el motor actiu de progrés i desenvolupament, a diferència de les dones.

Direcció: Sàgar Malé

Imatge: Kilian Estrada

Duració: 65’

Any: 2002

Notes: El documental va acompanyat d’una guia pedagògica dirigida a l’alumnat que podeu descarregar en aquesta pàgina.


Podeu sol·licitar-ne una còpia enviant un correu a: mapasonor@mapasonor.com



Guia Pedagògica

  1. Guia pedagogica Sip.pdf

Sinopsi del documental


El documental alterna la vida quotidiana de la Ghalia, una noia que viu amb la seva família en el món rural,

amb converses amb dones i homes de diversa edat i condició social en diversos indrets del país.


Les imatges de la vida familiar de la Ghalia s’acompanyen d’una veu en off que llegeix les cartes reals que aquesta va escriure a un amic barceloní durant el 2001. Les cartes de la Ghalia representen la voluntat de llibertat personal, d’autoemancipació en un exterior hostil per la pobresa, la dificultat d’accés als mitjans i el pes de la tradició.


Les converses tenen com a eix principal la tensió entre la voluntat d’emancipació i el pes de la tradició en un context on la llei fomenta el seu paper en la societat. La tradició és vista com una amenaça pel desenvolupament personal però també com una condició que a vegades té punts positius.


El títol del documental “Silencioses i en Palaus” prové del film “Silencis en Palaus” de la directora de cinema tunisiana Moufida Tlatli, on reflexiona sobre la condició de la dona en el context de la descolonització.

Versió íntegra del documental (VOSC)

Silencioses i en palaus

VER EN CASTELLANOSilenciosas_y_en_palacios.htmlshapeimage_5_link_0

ASSOCIACIÓ DE CREACIÓ DOCUMENTAL

Silencioses i en palaus

INICI - MENÚInici.htmlInici.htmlshapeimage_8_link_0

Guia Pedagògica PDF